• Alles over het oude Rotterdam
  • verhalen herinneringen oude foto,s
  • tot 1960
Rating: 5 sterren
1 stem

Rotterdam winkel gallerij de Passage en gebeurtenissen van toen 

De Passage zelf

De Passage was gebouwd in de eclectische stijl.Het was ingericht als een lange looproute, begon bij de Korte Hoogstraat en eindigde aan de Coolvest. Deze looproute was 100 meter lang en in het midden 8 meter breed. De in-en uitgangen waren 6 meter breed en hadden een hoogteverschil van 2.86 meter. De reden voor deze ligging was omdat de wat verder liggende Hoogstraat destijds de winkelstraat van Rotterdam was, en omdat de nieuwe brug naar de Binnenweg aan de overzijde van de gracht zorgde voor de verbinding met het snel uitdijende westen van de stad. De Passage verrees op de plek waar een fraai herenhuis was gevestigd aan de Korte Hoogstraat.

Zowel de zijden van de Coolvest als de Korte Hoogstraat hadden redelijk smalle ingangen en passages, die na 37 meter in het midden breder werden. Beide ingangen hadden trappen waarin je kon afdalen naar de straat, die hier 2,86 m lager lag. Het hoogteverschil werd gebruikt voor een aparte benedenpassage, waarin oorspronkelijk een grote koofiehuiszaal, een keuken, bergplaatsen, een bierkelder met aquarium en een enorme zaal van 1800 m² waren gevestigd. Deze werden gebruikt voor tentoonstellingen of als marktplaats.Deze benedenruimte werd verlicht via een vloer van glazen tegels. Omdat de benedenverdieping nauwelijks werd bezocht, was besloten om deze verdieping later als bergruimte te gebruiken.

Woningen

Boven de Passage waren 43 woningen in totaal gebouwd: Deels bedoeld voor de winkeliers, de overige twee woonlagen voor particulier verhuur. De woningen bestonden uit twee à drie kamers met alkoof en keuken en hadden een woonoppervlakte die tussen de 19 en 69 m² groot was. Bij vier winkels ontbrak de wooncombinatie en bij vijf winkels hoorden tot aan de kap opgaande bovenwoningen; de overige 36 woningen vormden afzonderlijke bovenhuizen, tevens ieder met twee à drie kamers en een keuken. Deze woningen waren op zo'n manier gebouwd dat ze - op verzoek - bij de winkels konden worden betrokken. Alle bovenwoningen hadden een eigen ingang naast de winkels. Deze waren te bereiken via de Passage zelf.Ten slotte bevonden zich boven de woningen nog een zolder met een venster.


De Winkels die in de passage zaten

  • 1. Van Es, stempels
  • 2. Weinthal, sigaren
  • 3. J.A. van der Kolk
  • 4. Maurice Leon en Comp., Londen, graveur
  • 5. A. De Vries, heerenartikelen
  • 6. Boldoot, eau de cologne
  • 7. J.C. Coucke, heerenartikelen
  • 8. M. Winkel, confisseur
  • 9. Post, coiffeur
  • 10. en 11. Tibergien en Tripels, bazar
  • 12. Franken, schoenmaker
  • 13. Gillaars, boekverkooper
  • 14. Haagen, dameshoeden
  • 15. J. de Vries en Co., guldensbazar
  • 16. Witsenburg, visch
  • 17. Weeteling, lakwerker
  • 18. Onverhuurd
  • 19. Smidt, sigaren
  • 20. Vruchtman, comestibelen
  • 21. Martinot, parapluies
  • 22. Van Wijk en Co., speelgoed
  • 23. Snijders, bloemen
  • 24. Weyll, graveur
  • 25. Driessen, chocolade
  • 26. Au St. Crispin, schoenwinkel.

Naast een hotel, café aan de Vest, een badhuis en een restaurant aan de noordzijde (en op 't laatst nog een aan de zuidzijde: Popularis) bevatte de Passage winkels en woningen. 


Gebeurtenissen door de jaren heen in oud Rotterdam

In de 19e eeuw werd de positie van Rotterdam als internationale haven bedreigd door de verzanding van de voornaamste verbindingen met zee, eerst het Scheur en daarna de Brielse Maas. Om dit probleem het hoofd te bieden werd tussen 1827 en 1830 onder koning Willem I (waarschijnlijk aanvankelijk "om met deze verbinding tusschen de marinewerf te Rotterdam en de oorlogshaven Hellevoetsluis de belangen van de oorlogsvloot te dienen")door het eiland Voorne het Voornse kanaal gegraven, tussen Rotterdam en Hellevoetsluis. Naarmate de grootte der zeeschepen in de 19e eeuw meer en meer toenam, bleek dit kanaal evenwel niet aan de behoeften te voldoen. Ingenieur Pieter Caland ontwierp een ambitieus plan voor een nieuwe verbinding met de Noordzee. In 1866 werd begonnen met de uitvoering hiervan. Tussen 1866 en 1872 werd de Nieuwe Waterweg gegraven. Hierdoor ontstond samen met het Scheur en de Nieuwe Maas, een directe scheepvaartverbinding tussen Rotterdam en de Noordzee bij de Hoek van Holland. Na het openstellen van de Nieuwe Waterweg begon de onstuimige groei van Rotterdam. Er werden verschillende nieuwe havens aangelegd, waardoor de werkgelegenheid enorm toenam.